Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Goede Vrijdag”

Goede Vrijdagplechtigheid in de Kathedraal
overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2024
Op Goede Vrijdag was ’s middags de kruisweg en ’s avonds de Goede Vrijdagplechtigheid, waarna om 21.30 uur de Tenebrae werden gezongen. In de Goede Vrijdagplechtigheid stonden we stil bij de zeven kruiswoorden van Jezus. Wat waren die laatste woorden van Jezus voor zijn dood?



Witte Donderdag in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 28 maart 2024
Witte donderdag vierden we in de kathedraal met de plechtige herdenking van het Laatste Avondmaal en de instelling van de Eucharistie, het priesterschap en de gedachtenis van het "nieuw gebod" van Jezus door de voetwassing. Waarom aanbidding en dienst aan de naaste samen horen? Jezus heeft het ons voorgedaan!



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 7 april 2023
Wat moet Jezus ervaren hebben toen Hij voor Zijn lijden stond, er geen uitweg meer was, toen Zijn boodschap van bekering geen gehoor vond? En hoe ging Hij met die gevoelens om? We stonden er bij stil in de Goede Vrijdagplechtigheid.



Palmzondag in de kathedraal
nieuws - zondag, 2 april 2023
Dat mensen je laten vallen en je in mensen, ook vrienden, teleurgesteld wordt, dat is de meeste mensen wel overkomen. Op Palmzondag gedenken we, aan het begin van de Goede Week - zoals de week voor Pasen wordt genoemd - zowel de enthousiaste toejuichingen als het verraad dat Jezus ten deel viel. Wat betekent Zijn weg voor ons?



Uit de boodschap leven en verbinding leggen....
overweging_preek - zaterdag, 23 april 2022
Zaterdag 23 april, in het Paasoctaaf, is Mike Nagtegaal tot permanent diaken gewijd in de Bedevaartkapel van het Diocesaan heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Het koor van de H. Corneliusparochie van Limmen heeft gezongen, want de wijdeling is daar al in het pastoraat werkzaam. De eerste taak van de diaken is om te verkondigen, het evangelie door te geven, maar hoe doe je dat in deze tijd?



De grondtoon van ons leven is Pasen!
nieuws - zondag, 17 april 2022
Op Paaszondag was ik in de sint Nicolaasbasiliek voor de heilige Mis die via Eurovisie in verschillende Europese landen werd uitgezonden, voorafgaand aan de zegen Urbi et Orbi van paus Franciscus. In de door de Capella Nicolai o.l.v. Giles Brightwell fraai gezongen Mis waren vele gelovigen: een half uur voor de viering zat de kerk al vol...



Een Paaswens met twee gedichten
nieuws - zaterdag, 16 april 2022
Van harte wens ik U allen een zalig en gezegend Paasfeest! De steen op het graf en de dood en duisternis daarbinnen zijn ook een teken van de steen op het hart en het gebrek aan perspectief van wie geen hoop hebben. Het stralend licht van de opgestane Heer vervult ons met nieuwe hoop en vreugde. Moge de Paaswens van de Verrezene "Vrede zij u" meer werkelijkheid worden in de wereld, in ons leven en in ons hart. Twee gedichten van Antonio (pseudoniem), die ik ontving mogen deze wens onderstrepen.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 15 april 2022
We moeten veel, er wordt vaak veel van mensen gevraagd. De Heer hangt aan het kruis en kan niets... Toch gebeurt daar iets groots. Wat heeft dat ons te zeggen?



Carlo Acutis en zijn liefde voor de Eucharistie
overweging_preek - donderdag, 14 april 2022
Op Witte Donderdag gedenken we het Laatste Avondmaal. Maar wat was nu de kern van die avond? Het leven van Carlo Acutis maakt dit duidelijk.



Chrismamis in de kathedraal
overweging_preek - woensdag, 13 april 2022
De Chrismamis was een prachtig feest. Wat was het mooi om zoveel priesters en diakens bijeen te zien en een kathedraal vol met gelovigen uit alle delen van ons bisdom, waaronder vormelingen en mensen die in de Paasnacht of in ieder geval binnenkort worden gedoopt.



Palmzondag: bejubeld en verworpen
overweging_preek - zondag, 10 april 2022
Wat moet je doen als mensen lelijk over je praten? Wat doe je als je wordt weggezet als een negatief persoon? De gunst van mensen is niet iets waar je op kunt bouwen, kijk maar naar wat Jezus tussen Palmzondag en Goede Vrijdag overkwam.



Alle nieuwste berichten en mededelingen
nieuws - maandag, 20 december 2021
Met ingang van vrijdag 25 februari vervallen voor de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en het mondkapjesadvies bij verplaatsingen door de kerk. De maatregelen voor het uitreiken van de communie worden versoepeld. Tongcommunie is toegestaan.



Goede Vrijdag liturgie
overweging_preek - vrijdag, 2 april 2021
De liturgie van Goede Vrijdag is - net als de Kruisweg -via kathedraal TV nog te volgen. Hieronder is de korte homilie te vinden die ik in de liturgische plechtigheid van Goede Vrijdag heb gehouden.



Bij de kruisweg
overweging_bezinning - vrijdag, 2 april 2021
Op Goede Vrijdag bidden we de kruisweg naast de Liturgische Goede Vrijdagplechtigheid. Door de kruisweg te gaan willen we Jezus van nabij volgen op Zijn lijdensweg. Een korte inleiding...



Nathalia getuigt van de verrezen Heer
overweging_preek - woensdag, 31 maart 2021
Op woensdag 31 maart vierden we de Chrismamis in de kathedraal van Haarlem. Kathedraal Kapittel, dekens, vicarissen, bisschoppelijk gedelegeerden en twee afgevaardigden uit elk dekenaat waren bij de viering aanwezig. Helaas moest ook dit jaar de kathedrale kerk, normaal gevuld met gelovigen uit alle delen van ons bisdom, vrijwel leeg blijven vanwege de pandemie.



twee passieconcerten
nieuws - zaterdag, 27 maart 2021
De komende dagen zijn er verschillende mooie Passieconcerten te beluisteren. Deze zaterdagmiddag was ik in Heiloo voor de opnamen voor het Passie-Paasconcert van het Russisch- Nederlands concert dat op Goede Vrijdag om 14.00 uur zal worden uitgezonden via het videokanaal van het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. Eerder al sprak ik een overweging voor het Passieconcert dat vanuit de katholieke Indonesische gemeenschap wordt uitgezonden.



info - woensdag, 3 juni 2020
Overzicht van publicaties, vertalingen en interviews van Mgr. Hendriks of waaraan hij heeft meegewerkt.



info - maandag, 18 mei 2020
Tijdens de coronacrisis is er via Kathedraal-TV een aantal Eucharistievieringen op YouTube gezet. Hieronder zijn de homilies bij elkaar gezet. De gehele Eucharistieviering kan worden teruggekeken maar hieronder start de video voor het gemak op het moment dat de homilie begint.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 10 april 2020
In ons menselijk lijden komen allerlei vragen naar voren: waarom wordt me dit aangedaan? En er kunnen allerlei menselijke factoren zijn: veel lijden wordt anderen aangedaan doordat mensen voor zichzelf kiezen, zelf voordeel willen behalen, goed uit een situatie willen komen. Maar dat is nog maar de buitenkant. Die is er ook en die doet pijn. Tegelijk is er een binnenkant. In het lijden kunnen we een zending, een missie beleven. Hoe? Laten we naar Jezus kijken.



Palmzondag in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 5 april 2020
Op Palmzondag, 5 april, vierden we de intocht van Jezus in Jeruzalem met de palmwijding en de heilige Eucharistie, zonder toeloop van mensen, maar wel met vier cantores en organist. Ook in Jezus’ tijd was er een virus...



De lijdens- of passietijd is begonnen
overweging_bezinning - zondag, 29 maart 2020
De laatste twee weken voor Pasen staan we gelovig stil bij het lijden van onze Heer Jezus Christus. Een goede manier om dat te doen is het overwegen van de staties van de kruisweg. Daartoe vindt U hieronder een tekst met overwegingen en de vaste gebeden die bij iedere statie worden gezegd, met afbeeldingen van de kruiswegstaties van de kathedraal.



Jezus en de Corona-epidemie
overweging_preek - zondag, 29 maart 2020
Met de vijfde zondag van de Veertigdagentijd begint de lijdenstijd: de beelden in de kerken worden vaak bedekt tot Pasen; op Goede Vrijdag zal het kruis worden "onthuld". Het is een teken en signaal dat we uitgenodigd zijn om te focussen, ons te richten op het lijden van Jezus. Deze zondag was het evangelie dat van de opwekking van Lazarus (Jo. 11, 1-45). Het toont ons Jezus als begaan met de zieken en Heer van het leven, die Lazarus nieuw leven geeft. Geen gek thema in Corona-tijd!



Hoe gaan de parochies met de viruscrisis om?
nieuws - woensdag, 25 maart 2020
Vanuit de Dekenaten en parochies zijn allerlei reacties gekomen op onze vraag: Hoe gaan de parochies en de pastorale mensen met de Corona-crisis om? Welke initiatieven worden er genomen nu publieke vieringen, bijeenkomsten, catechese en veel huisbezoek geen doorgang kunnen vinden? Graag doen we weer verslag, om elkaar te inspireren...



H. Vormsel in Obrecht: Pasen en Pinksteren op één dag
overweging_preek - zondag, 21 april 2019
Paaszondag was een bijzondere dag voor de Obrechtkerk, niet alleen vanwege het Hoogfeest van de Verrijzenis van de Heer, maar ook omdat kinderen en volwassenen het Vormsel ontvingen en de heer Manfred Evers de Bavopenning kreeg uitgereikt vanwege zijn vele verdiensten voor deze monumentale kerk.



Paaswake in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 21 april 2019
De Paaswake heb ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo gevierd met de vele gelovigen die daarbij aanwezig waren. Het is het hoogtepunt van het jaar, de ‘moeder van alle wakes’. Overgegaan van het duister naar het licht gingen we binnen in de vreugde van het Paasfeest. Ik wens alle lezers een zalig Pasen toe!



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 19 april 2019
Op Goede Vrijdag staan we stil bij het kruis en kijken op naar de Man van smarten. Een machteloze God, vastgespijkerd, veroordeeld, gedood... Velen gaan schouder ophalend voorbij: wat heb je aan zo’n God die niks kan?



Laatste dag van deze aflevering van de besturencursus
artikel_parochie - zaterdag, 24 november 2018
Op zaterdag 24 november vond alweer de laatste bijeenkomst plaats van de cursus ‘Professioneel beheer en bestuur in de Kerk’. Dit keer lag het accent op ‘Bouwen aan de toekomst’.Want dat is de grote vraag: we hebben de mond vol van ‘missionaire kerk’ maar hoe kan onze lokale kerkgemeenschap nu feitelijk, concreet missionair worden en uitstraling krijgen?



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 30 maart 2018
Op Goede Vrijdag gedenken we het lijden en sterven van onze Heer Jezus Christus. Een dag van verbondenheid met Hem, van dankbaarheid om onze verlossing, van verdriet en van vreugde tegelijkertijd. Zoveel liefde....



Geknipt voor de restauratie
nieuws - zondag, 26 november 2017
Op het videokanaal ‘Katholiek Leven’ van de Nederlandse Bisschoppenconferentie zijn korte filmpjes te vinden over allerlei onderwerpen. Zo zijn er onlangs fimpjes geplaatst met vader abt Mathijsen van Egmond en de voorzitter van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR), diaken drs. Titus Frankemölle. Deze zondag was ik aan de beurt in de Sint Bavo, waar je je ook kon laten knippen en scheren voor de restauratie.



Kruiswegwandeling in Volendam
nieuws - vrijdag, 14 april 2017
Goede Vrijdag is wel een heel bijzondere dag, de dag van het offer voor onze verlossing. We leven met Jezus’ lijden mee door het vasten en de onthouding die bij deze dag horen, door de kruisweg en de Goede Vrijdag­plechtigheid met lijdensverhaal en kruisverering.



nieuws - vrijdag, 31 maart 2017
In veel kerken worden de kruisbeelden en heiligenbeelden bedekt vanaf de vijfde zondag van de veertigdagentijd tot na Goede vrijdag. De lijdenstijd begint. We gedenken het verlossend lijden en sterven van onze Heer Jezus Christus.



Lezing op VKLO-dag
artikel_onderwijs - dinsdag, 21 maart 2017
Op 21 maart waren de bisschoppelijk gedelegeerden voor het onderwijs in Zwolle bijeen voor hun vergadering en zij schoven aansluitend aan bij de ontmoetings- en inspiratiedag van de Vereniging Katholieke Leraren Opleidingen (VKLO), bij welke gelegenheid ik onderstaande lezing heb gehouden.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 25 maart 2016
Hoe kunnen we spreken van een goede dag wanneer iemand onschuldig sterft door geweld en marteling? We zullen de dag van de terroristische aanslagen in Brussel zeker niet zo noemen. Toch spreken we over de dag waarop Jezus onschuldig zo sterft als Goede vrijdag



Down-baby’s vogelvrij?
nieuws - zaterdag, 4 april 2015
Op Paaszaterdag kwam het Dagblad Trouw met een wel heel wrange voorpagina: een Downtest voor alle zwangere vrouwen is nabij, zodat die tijdig tot abortus kunnen overgaan. Mijn maag draaide om...



Het is volbracht
overweging_preek - vrijdag, 3 april 2015
De dag van het lijden en sterven van Jezus is voor ons letterlijk en figuurlijk een cruciale dag. Op deze dag kon Jezus zeggen: “Het is volbracht”. Zonder Goede Vrijdag te willen isoleren van het geheel van het Paasmysterie, kunnen we dit bevestigen.



Hou kruis en eeuwig leven binnen je horizon...
overweging_preek - zondag, 14 september 2014
Op 14 september, feest van Kruis­ver­heffing, hielden de samen­wer­kende parochies van Bloemen­daal, Overveen, Aerdenhout en Zandvoort (BOAZ) de start­viering in de kerk van Overveen. Bij deze gelegen­heid werd diaken Gert-Jan van der Wal gepresen­teerd, die per 1 september in deze parochies en in de parochie van Haarlem-Schalkwijk is aange­steld. Tegelijk werd ook dr. Bart Putter gepresen­teerd als waarnemend pastoor...



Goede Vrijdag (Venerdì Santo - Omelia in Italiano)
overweging_preek - vrijdag, 18 april 2014
Op zaterdag 3 mei om 15.30 uur zal zuster Maria di Gesù de eeuwige geloften uitspreken in de Benedictijnse gemeenschap “Maria, tempel van de heilige Geest” in Aalsmeer. De viering zal plaatsvinden in de Karmelkerk naast het klooster aan de Stommeerweg 13.



nieuws - zondag, 23 maart 2014
Kerk in Nood, Samuel Advies en het Katholiek Alpha Centrum hebben dit jaar opnieuw een paasfolder uitgebracht waarin op eenvoudige wijze de Persoon van Jezus wordt belicht op Goede Vrijdag en Pasen om de betekenis van deze belangrijke dagen te verduidelijken en bekend te maken. Er staan teksten in om aan kinderen voor te lezen. Van harte aanbevolen!



Goede Vrijdagplechtigheid in Lutjebroek
overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2013
In de H. Nicolaaskerk van Lutjebroek werd de zang bij de herdenking van het lijden van de Heer verzorgd door het JoKo koor. Leden van het koor deden ook mee met het lijdensverhaal en droegen het grote kruis naar voren dat bij de kruisverering centraal stond (zie foto). Tijdens de liturgie heb ik de hierna volgende homilie gehouden



homilie
overweging_preek - vrijdag, 6 april 2012
Ik hoef vandaag maar weinig woorden toe te voegen: het lijdensverhaal spreekt voor zich en van ons wordt nu alleen gevraagd geestelijk onder het kruis te gaan staan met Maria de moeder van de Heer en met Johannes de geliefde leerling



Bavocantorij en Kathedrale koor in Goede week
nieuws - maandag, 2 april 2012
Op zondag 25 maart was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo om het passieconcert bij te wonen van het Winchester College Chapel Choir en onze eigen Bavo cantorij. Twee koren van hoog niveau! In deze Goede Week nu we het lijden, sterven en verrijzen van onze Heer Jezus Christus mogen vieren en gedenken, is er voor de koren van onze kathedraal heel wat te doen. Zo zingt de Bavocantorij - naast alle plechtigheden - op Goede Vrijdag de Donkere Metten, 's avonds om 21.30 uur.